Aktiviteter lönar sig - Äventyrsgolf en fullträff för campingplatsen

Aktiviteter lönar sig - Äventyrsgolf en fullträff för campingplatsen

Magasinet SVEA gjorde i början av 2013 en intervju med City Golf Europes VD Peter Hoffman om Äventyrsgolf och lönsamhet för campingägare. SVEA ges ut av SCR (Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksförening). Så här stod det i reportaget: I en tid när konkurrensen ökar och kampen om gästerna tätnar gäller det att vara på tårna. Utöver bra standard på området är det allt viktigare med ett stort aktivitetsutbud. I detta nummer av Svea tipsar vi om Äventyrsgolf.

Det är bråda tider för Peter Hoffman. Först vid femte försöket hinner han slå sig ner och prata en stund. Sedan 1998 har han ägt City Golf Europe, som är marknadsledande på Äventyrsgolf i Europa och var först i Norden med minigolf redan för 65 år sedan. Det han och hans kollegor inte vet om Äventyrsgolf är inte värt att veta.

Ökar omsättningen
City Golf Europes största kunder är campingbranschen, som utgör cirka 80 procent av omsättningen. Resterande 20 procent delas mellan hotell och nöjesparker. Att ett allt större antal investerar i Äventyrsgolf beror på flera saker. Dels ökar omsättningen, dels höjs statusen på campingen. Men viktigast är ändå lönsamheten. 


– I snitt rör det sig om 20 000 spel per säsong, men vissa har upp mot 40 000. Madame Toussouds nöjespark i England har över 55 000 spelare per säsong! Vi räknar med en återbetalning av investeringen på mindre än tre år på våra byggnationer. En Äventyrsgolfrunda tar mellan en och en och en halv timme. Under den tiden stannar kunden på anläggningen vilket innebär merförsäljning i form av dryck, glass och även mat om det finns en restaurang.

– Folk är tävlingsmänniskor. Om en familj stannar flera dagar spelar de ofta mer än en gång för att ge förloraren möjlighet till revansch. Och i semestertider unnar nästan alla sig något gott under spelets gång. Det som gör Äventyrsgolf familjevänligt är att det oftast finns två spelvägar så att barn kan spela tillsammans med föräldrar på lika många slag.

Samarbete med kommunen
En fördel är att köparen själv kan påverka svårighetsgrad, utseende samt att banan kan införlivas i ett tema om så önskas. Det kan röra sig om en bana med vilda västern som ledmotiv, asiatiskt tema eller med djungeln som röd tråd. Men smakar det så kostar det.


– En klassisk naturbana ligger på lite mer än en miljon kronor om man ska få till något bra. Vissa lägger upp till 4-5 miljoner beroende på vilket kundantal man har och hur många man tror kommer att spela. Ett sätt att bekosta en Äventyrsbana är att samarbeta med kommunen eller andra aktörer. Kanske finns det sevärdheter som andra vill lyfta fram? En väderkvarn, ett museum eller kanske en bro som är extra känd och som lockar gäster till bygden.

– En bana kan vara ett sätt att marknadsföra lokala kännetecken. Exempelvis har Bergafjärdens Camping gjort en kopia av nya bron över Sundsvallsfjärden som spelmoment på en av banorna som byggs under våren.


Säljer lönsamhet
Peter Hoffman rekommenderar kunder att undvika ljud- och rökeffekter eftersom det snabbt blir under-hållskostnader.

– Vi vill att det ska finnas lönsamhet från första året men även efter sju år. Vi säljer lönsamhet till våra kunder och det fungerar, säger Peter Hoffman.


Tips för dig som ska investera

  • Se över ekonomi, yta och beläggning. Vad passar just dig?
  • Ta hjälp! Det finns experter att rådfråga. Det är först vid projekteringsstadiet en avgift behöver betalas.
  • Minigolf är betydligt billigare än Äventyrsgolf och passar kanske bättre för dig som har en mindre verksamhet. Mindre, underhållsfria banor finns från 70 000 kronor och uppåt.
  • Tänk på merförsäljning: Hur mycket mer glass, dricka och mat kan du sälja?
  • Räkna med tre till fem veckor från idé till färdiga ritningar och en byggtid mellan sex och åtta veckor för Äventyrsgolf.
  • En prefabricerad minigolfbana monterar du själv på en dag eller två.
  • Glöm inte marknadsföringen!

TEXT SVEA: Helena Bäckhed

>> Se hela artikeln här.